Sfaturi pentru părinţi


 elevii şi StiluriLE de învăţare

           Elevii preferă să înveţe în diferite moduri: unora le place să studieze singuri, să acţioneze în grup, altora să stea liniştiţi deoparte şi să-i observe pe alţii. Alţii preferă să facă câte puţin din fiecare.
Stilul de învăţare...
• se referă la „simpla preferinţă pentru metoda prin care învăţăm şi ne aducem aminte ceea ce am
învăţat”.
• ne arată calea şi modalităţile în care învăţăm.
• implică faptul că indivizii procesează informaţiile în diferite moduri, care implică latura cognitivă, elemente afective- emoţionale, psihomotorii şi anumite caracteristici ale situaţiilor de învăţare.
Fiecare dintre noi are o capacitate extraordinară de a învăţa în diferite moduri. Pentru a determina ce stil de învăţare avem, nu trebuie decât să ne gîndim la cum preferăm să învăţăm ceva nou.
 Ce stiluri de învăţare cunoaştem?
            1.Stilul de învăţare vizual:
·        Îşi amintesc ceea ce scriu şi citesc
·        Le plac prezentările şi proiectele vizuale
·        Îşi pot aminti foarte bine diagrame, titluri de capitole şi hărţi
·        Înţeleg cel mai bine informaţiile atunci când le văd
                    Strategii pentru stilul de învăţare vizual:
  • Luaţi notiţe! Cea mai eficientă cale pentru o învăţare de lungă durată.
·        Alegeţi un loc de învăţare liniştit! Dacă este necesar puteţi folosi căşti, pentru a nu vă distrage atenţia din cauza zgomotului. Unele persoane preferă în timp ce învaţă să asculte în fundal, o muzică liniştită.
  • Cei mai mulţi cu acest stil de învăţare învaţă cel mai bine singuri.
  • Când învăţaţi luaţi multe notiţe şi explicaţi-le detaliat, în josul paginii.
  • Dacă folosiţi notiţele altcuiva, rescrieţi-le, daţi-le o notă personală!
  • Utilizaţi marcatoarele, culorile pentru a sublinia ideile principale!
  • Înainte de a începe o sarcină/ temă pentru acasă stabiliţi-vă obiectivele şi scrieţi-le. Afişează-le! Să fie cât mai vizibile, să vă atragă atenţia, să fie uşor de citit.
·        Plasaţi-vă spaţiul de învăţare (birou, bancă, masă de lucru) departe de uşă şi ferestre.
·        Notaţi-vă ideile principale pe cartonaşe colorate, apoi verificaţi-le!
·      Dacă este posibil, folosiţi diagrame, hărţi, postere, filme, video, programe computere, atunci când studiaţi, când aveţi de pregătit o temă sau când faceţi o prezentare.
            2.Stilul de învăţare auditiv:
  • Îşi amintesc ceea ce aud şi ceea ce se spune
  • Le plac discuţiile din clasă şi cele în grupuri mici
  • Îşi pot aminti foarte bine instrucţiunile, sarcinile verbale
  • Înţeleg cel mai bine informaţiile când le aud
                     Strategii pentru stilul de învăţare auditiv:
  • Studiaţi cu un prieten(ă)!
  • Recitaţi/ spuneţi cu voce tare informaţiile pe care doriţi să vi le amintiţi mai mult timp.
  • Înregistraţi casete audio cu punctele importante pe care vreţi să vi le amintiţi o şi ascultaţi-le în mod repetat.
  • Confecţionaţi cartonaşe colorate cu ideile de bază pe care doriţi să le învăţaţi şi repetaţi-le cu voce tare. Folosiţi culori diferite care să vă ajute memoria.
  • Citiţi cu voce tare ori de câte ori este posibil! Aveţi nevoie să auziţi cuvintele pe care le citiţi pentru a le înţelege mai bine sensul.
  • Când faceţi calcule matematice calculaţi cu voce tare.

            3.Stilul de învăţare tactil-kinestezic:
  • Îşi amintesc ceea ce fac şi experienţele personale la care au participat cu mâinile şi întreg
corpul (mişcări şi atingeri)
  • Le place folosirea instrumentelor sau preferă lecţiile în care sunt implicaţi activi/participarea la activităţi practice
  • Îşi pot aminti foarte bine lucrurile pe care le-au făcut o dată, le-au exersat şi le-au aplicat în practică.
  • Au o bună coordonare motor
                Strategiilor pentru stilul de învăţare tactil-kinestezic:
  • Pentru a memora, plimbaţi-vă şi spuneţi cu voce tare ceea ce aveţi de învăţat.
·        Când citiţi o scurtă povestire sau un capitol dintr-o carte, încercaţi “abordarea întregului ca o parte”. Aceasta înseamnă că este de dorit să respectaţi următoarea succesiune: să urmăriţi imaginile, să citiţi titlurile capitolelor, să citiţi primul şi ultimul paragraf şi apoi să identificaţi “emoţiile şi sentimentele” transmise. Puteţi de asemenea să treceţi în revistă scurta povestire/capitolul, de la sfârşit la început, paragraf cu paragraf.
  • Dacă sunteţi o fire agitată, nervoasă, nu-i deranjaţi pe cei din jurul vostru. Faceţi exerciţii
pentru mâini, degete, picioare, tălpi, părţile corpului, practicaţi un sport, jucaţi-vă cu o minge de tenis, strângeţi în pumn o minge elastică sau ceva similar.
  • Studiaţi cu muzică în fundal.
·        Luaţi frecvent mici pauze! Dar asiguraţi-vă că vă întoarceţi repede la lucru. Un orar eficient cuprinde 15-25 minute de studiu, 3-5 minute de pauză.
·        Ca tehnică de învăţare şi memorare, ţineţi ochii închişi şi scrieţi ideea în aer sau pe o suprafaţă, de ex. pe bancă cu degetul.


 Prof. BUTIURCA ADELA
Gimn.,,Mihai Viteazul” Tg.-Mureş