elevii şi StiluriLE de învăţare
Elevii preferă să înveţe în diferite moduri: unora le place să studieze singuri, să acţioneze în grup, altora să stea liniştiţi deoparte şi să-i observe pe alţii. Alţii preferă să facă câte puţin din fiecare.
Stilul de învăţare...
• se referă la „simpla preferinţă pentru metoda prin care învăţăm şi ne aducem aminte ceea ce am
învăţat”.
• ne arată calea şi modalităţile în care învăţăm.
• implică faptul că indivizii procesează informaţiile în diferite moduri, care implică latura cognitivă, elemente afective- emoţionale, psihomotorii şi anumite caracteristici ale situaţiilor de învăţare.
Fiecare dintre noi are o capacitate extraordinară de a învăţa în diferite moduri. Pentru a determina ce stil de învăţare avem, nu trebuie decât să ne gîndim la cum preferăm să învăţăm ceva nou.
Ce stiluri de învăţare cunoaştem?
1.Stilul de învăţare vizual:
· Îşi amintesc ceea ce scriu şi citesc
· Le plac prezentările şi proiectele vizuale
· Îşi pot aminti foarte bine diagrame, titluri de capitole şi hărţi
· Înţeleg cel mai bine informaţiile atunci când le văd
Strategii pentru stilul de învăţare vizual:
- Luaţi notiţe! Cea mai eficientă cale pentru o învăţare de lungă durată.
· Alegeţi un loc de învăţare liniştit! Dacă este necesar puteţi folosi căşti, pentru a nu vă distrage atenţia din cauza zgomotului. Unele persoane preferă în timp ce învaţă să asculte în fundal, o muzică liniştită.
- Cei mai mulţi cu acest stil de învăţare învaţă cel mai bine singuri.
- Când învăţaţi luaţi multe notiţe şi explicaţi-le detaliat, în josul paginii.
- Dacă folosiţi notiţele altcuiva, rescrieţi-le, daţi-le o notă personală!
- Utilizaţi marcatoarele, culorile pentru a sublinia ideile principale!
- Înainte de a începe o sarcină/ temă pentru acasă stabiliţi-vă obiectivele şi scrieţi-le. Afişează-le! Să fie cât mai vizibile, să vă atragă atenţia, să fie uşor de citit.
· Plasaţi-vă spaţiul de învăţare (birou, bancă, masă de lucru) departe de uşă şi ferestre.
· Notaţi-vă ideile principale pe cartonaşe colorate, apoi verificaţi-le!
· Dacă este posibil, folosiţi diagrame, hărţi, postere, filme, video, programe computere, atunci când studiaţi, când aveţi de pregătit o temă sau când faceţi o prezentare.
2.Stilul de învăţare auditiv:
- Îşi amintesc ceea ce aud şi ceea ce se spune
- Le plac discuţiile din clasă şi cele în grupuri mici
- Îşi pot aminti foarte bine instrucţiunile, sarcinile verbale
- Înţeleg cel mai bine informaţiile când le aud
Strategii pentru stilul de învăţare auditiv:
- Studiaţi cu un prieten(ă)!
- Recitaţi/ spuneţi cu voce tare informaţiile pe care doriţi să vi le amintiţi mai mult timp.
- Înregistraţi casete audio cu punctele importante pe care vreţi să vi le amintiţi o şi ascultaţi-le în mod repetat.
- Confecţionaţi cartonaşe colorate cu ideile de bază pe care doriţi să le învăţaţi şi repetaţi-le cu voce tare. Folosiţi culori diferite care să vă ajute memoria.
- Citiţi cu voce tare ori de câte ori este posibil! Aveţi nevoie să auziţi cuvintele pe care le citiţi pentru a le înţelege mai bine sensul.
- Când faceţi calcule matematice calculaţi cu voce tare.
3.Stilul de învăţare tactil-kinestezic:
- Îşi amintesc ceea ce fac şi experienţele personale la care au participat cu mâinile şi întreg
corpul (mişcări şi atingeri)
- Le place folosirea instrumentelor sau preferă lecţiile în care sunt implicaţi activi/participarea la activităţi practice
- Îşi pot aminti foarte bine lucrurile pe care le-au făcut o dată, le-au exersat şi le-au aplicat în practică.
- Au o bună coordonare motor
Strategiilor pentru stilul de învăţare tactil-kinestezic:
- Pentru a memora, plimbaţi-vă şi spuneţi cu voce tare ceea ce aveţi de învăţat.
· Când citiţi o scurtă povestire sau un capitol dintr-o carte, încercaţi “abordarea întregului ca o parte”. Aceasta înseamnă că este de dorit să respectaţi următoarea succesiune: să urmăriţi imaginile, să citiţi titlurile capitolelor, să citiţi primul şi ultimul paragraf şi apoi să identificaţi “emoţiile şi sentimentele” transmise. Puteţi de asemenea să treceţi în revistă scurta povestire/capitolul, de la sfârşit la început, paragraf cu paragraf.
- Dacă sunteţi o fire agitată, nervoasă, nu-i deranjaţi pe cei din jurul vostru. Faceţi exerciţii
pentru mâini, degete, picioare, tălpi, părţile corpului, practicaţi un sport, jucaţi-vă cu o minge de tenis, strângeţi în pumn o minge elastică sau ceva similar.
- Studiaţi cu muzică în fundal.
· Luaţi frecvent mici pauze! Dar asiguraţi-vă că vă întoarceţi repede la lucru. Un orar eficient cuprinde 15-25 minute de studiu, 3-5 minute de pauză.
· Ca tehnică de învăţare şi memorare, ţineţi ochii închişi şi scrieţi ideea în aer sau pe o suprafaţă, de ex. pe bancă cu degetul.
Prof. BUTIURCA ADELA
Gimn.,,Mihai Viteazul” Tg.-Mureş